Maj 12

Wykopowe ciekawostki

Ostatnio trafiłem na coś takiego: http://www.wykop.pl/link/1502769/jak-zrobic-swietne-piwo-w-domu-opis-zdjecia/

Rzecz, która ostatnio rozluźnia mnie po całości to maniera oznaczania stron dotyczących piwa jako dozwolonych od lat 18tu. Co lepsi agenci potrafią umieścić zapis z wiekiem 21 lat dla amerykanów (swoją drogą biedni ci amerykanie :-)). Prawnikiem nie jestem ale przejrzałem sobie ustawę o zapobieganiu temu i owemu… i jest tam taki magiczny paragraf 13 (nie kojarzyć z 13tym posterunkiem):

Art. 131. 1. Zabrania się reklamy i promocji na obszarze kraju napojów alkoholowych, z wyjątkiem piwa, którego reklama i promocja jest dozwolona, pod warunkiem iż nie jest kierowana do małoletnich lub prowadzona poprzez budowanie skojarzeń z: 
1) atrakcyjnością seksualną, 
2) relaksem lub wypoczynkiem …..

I tak w sumie to jak każdy zaczynam się zastanawiać co to znaczy owa promocja i reklama – tak naprawdę dałoby się pod to pociągnąć chyba dokładnie wszystko. Ale ale – tu widać ktoś przyłożył się do rzeczy i powstał taki magiczny paragraf 2, który tłumaczy co jest czym a czym nie jest.

Art. 21. Użyte w ustawie określenia oznaczają: 
…… 
2) promocja napojów alkoholowych – publiczną degustację napojów alkoholowych, rozdawanie rekwizytów związanych z napojami alkoholowymi, organizowanie premiowanej sprzedaży napojów alkoholowych, a także inne formy publicznego zachęcania do nabywania napojów alkoholowych z wyłączeniem konkursów opartych na zakupie napojów alkoholowych, 
3) reklama napojów alkoholowych – publiczne rozpowszechnianie znaków towarowych napojów alkoholowych lub symboli graficznych z nimi związanych, a także nazw i symboli graficznych przedsiębiorców produkujących napoje alkoholowe, nieróżniących się od nazw i symboli graficznych napojów alkoholowych, służące popularyzowaniu znaków towarowych napojów alkoholowych, za reklamę nie uważa się informacji używanych do celów handlowych pomiędzy przedsiębiorcami zajmującymi się produkcją, obrotem hurtowym i handlem napojami alkoholowymi,

I tu już wiedza, którą zna chyba każdy: co nie jest zakazane jest dozwolone… I CO WAŻNE jeśli w akcie prawnym prawodawca JASNO I WYRAŹNIE zdefiniował co jest zakazane to zakaz dotyczy TYLKO TYCH miejsc/rzeczy etc. Nie ma tu pojęcia dociągania „przy okazji” tego o czym „zapomniał” prawodawca. A teraz pokażcie mi w definicji tej reklamy i promocji choć słowo zbliżone do pojęcia „Internet”, „strona www” czy cokolwiek związane z nowymi mediami.

Tak czytając ten paragraf 13 przez moment zacząłem zachodzić w głowę czy przypadkiem nie opatrzyć mojego bloga klauzulą o wieku itd. ale definicje rozwiązały moje wątpliwości. Ciekaw jestem czy ktoś, kto ustawił taką klauzulę potrafi przedstawić paragraf, który to jasno i wyraźnie nakazuje??? Bo cały czas odnoszę wrażenie, że wiele osób nadintepretuje prawo albo wychodzi z założenia: „no bo amerykanie tak robią”… cóż robią bo mają inne prawo. A to co obowiązuje w słonecznej Kalifornii nijak ma się wiecznie mokrego kraju nad Wisłą.

Ale przy okazji trafiła mi w oczy perełka pt. komentarz. Ostatnio moje ulubione zajęcie, ku rozrywce, to czytanie komentarzy pod wykopami:

Nie ważcie się warzyć piwa w domu! Potem są same problemy:

  1. Przemysłowe lagery dostępne w każdym sklepie przestają smakować, wręcz stają się odrażające. Kupno piwa na wieczór staje się problemem.
  2. Wyjście do pubu? Lokale, do których możesz wyjść będziesz mógł policzyć na palcach.
  3. W lokalu zaczną Cię irytować pewne niuanse, jak źle wypłukana szklanka, źle dobrane szkło do piwa, nieodpowiednia temperatura napoju…
  4. Po pewnym czasie warzenie piwa stanie się bardziej fascynujące, niż jego picie.
  5. Nie ma takiej piwnicy, która po pewnym czasie nei stanie się za mała…
  6. Zaczynasz kłócić się z przyjaciółmi, dlaczego piwa smakowe (miodowe, jabłkowe, wiśniowe, etc.) są podłe i żerują na niewiedzy kupującego…
  7. Znajomi zapraszają Ciebie na imprezę ze skrzynką piwa (Twojego). Są bardzo rozczarowani, że kończy się już kwadrans po Twoim wejściu.

Ale co istotne: w zupełności zgadzam się z autorem wpisu 🙂



Copyright © 2009. All rights reserved.

Opublikowano 05/12/2013 przez Jerzy Mackiewicz in category "Inne

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.